donderdag 28 maart 2013

Eenvoudig kettingspannertje

Waarschijnlijk bespoedigd door het regelmatig nemen van de trekkerhellingen op mijn werk zijn de secundaire ketting en het 30-tands aandrijfwiel van de Limit in rap tempo versleten. Ook begon de ketting er steeds vaker af te lopen en beschadigden de tanden daarmee nog erger. Ik heb het tandwiel en de ketting dan ook vervangen maar moest hiervoor ‘n 28 tands-tandwiel gebruiken: Daar heb ik er tenminste wel 2 van liggen!
Hoewel er een erg grote kracht op de ketting en tanden wordt uitgeoefend op zo’n in verhouding klein tandwiel (en dus ook op de ketting natuurlijk) besloot ik toch dat die verkleining, met 2 tanden, mogelijk zou moeten zijn. Ik meen dat een Mango er zelfs maar 26 heeft...
Evenwel bleek de ketting met de oude opstelling van het kettingspanwiel door te gaan slaan. Een geleidewiel vlak achter het aandrijfwiel zorgt voor de inzet van meer tanden en dus verdeling van de krachten over meer schakels: minder slijtage.
Daartoe heb ik een andere, veel kortere spanarm gemaakt vanaf de M8 achtervorkophanging. De arm wijst nu naar het aandrijfwiel toe in plaats van er af…
Dat gaf gelijk een beter klimvermogen!
Helaas is op een gegeven moment wel de ketting naast het spanwiel geraakt en heeft er een rand uit gebroken.
Omdat ik verder geen geleidewielen heb smal genoeg om in de kettinglijn te plaatsen in de nieuwe positie heb ik een ultra-smalle eigenbouw constructie gemaakt van een eenvoudig derailleurwieltje en aluminium-hor profiel. Het boogje van geperforeerde ijzerband zorgt ervoor dat de ketting er niet af loopt en het ‘lange’ stuk dat het niet verdraaien kan. Ik heb het wat laten uitsteken om de hoek te kunnen aanpassen. Met een stukje koord om de kracht van het spanelastiek binnen de ketting(en) door te geleiden (er is daar geen ruimte voor het vrij dikke elastiek) blijft de ketting nu keurig op spanning. Hoe lang zo’n geleidewieltje mee gaat (normaal zitten er 2 in een derailleurspanhuis) weet ik natuurlijk niet. Maar tegen die tijd hebben we wel weer een CycleVision waarschijnlijk. Waarbij ik het inkopen van een (smal) geleidewiel hopelijk combineren kan met kamperen: Onder warmere omstandigheden dan dit Paasweekend mogelijk zal zijn.
Ik hoop dat degenen die gaan veel plezier hebben maar ik ben niet voor Piet Snot met voorzetramen en steenwol onder de vloer in de weer geweest…

2 opmerkingen:

  1. Mijn idee mick , ik heb ook besloten om thuis te blijven mede door de koude nachten maar ook door het werken op maar liefst 3 feestdagen wat ik aan het eind van de maand zal kunnen merken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit,
    Er is natuurlijk die mogelijkheid tot overnachten in een blokhut. Maar daarvoor ben ik toch 'n beetje te veel op mezelf...
    Bij ons is deze maand een ander verdeelsysteem ingevoerd. Dat vraagt veel en langdurige concentratie. Lange(re) dagen en dus goed vd centjes maar nu ff vrij voor de komende dagen gelukkig!
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen